سرخط خبرها

پیوند تجربه و هنر در عرصه دانشگاه | گزارشی از کارگاه‌های رویداد «هفته هنر» در مشهد

  • کد خبر: ۲۲۴۹۶۳
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
پیوند تجربه و هنر در عرصه دانشگاه | گزارشی از کارگاه‌های رویداد «هفته هنر» در مشهد
اولین روز از مجموعه کارگاه‌های رویداد «هفته هنر» در مشهد برگزار شد.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ اولین روز از مجموعه کارگاه‌ها و سخنرانی‌های رویداد «هفته هنر» صبح یکشنبه نهم اردیبهشت ماه با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد در مؤسسه آموزش عالی شاندیز برگزار شد. در این رویداد استادان رشته‌های مجسمه سازی، چاپ و نقاشی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فرصتی را فراهم کردند تا دانشجویان هنر در کنار آن‌ها تجربه کسب کنند.

مشهد، شهری پیشرو در هنر مجسمه سازی

محمدحسین مأموریان، هنرمند مطرح رشته مجسمه سازی که در این کارگاه مشغول ساخت یک تندیس بود، در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: اثر من شخصیت یک «سقای بلوچ» است که برای شهر چابهار ساخته می‌شود و یک کار نمادین برای نشان دادن ارزش آب در طول تاریخ تمدن ما در ایران است. ارتفاع این تندیس چهارونیم متر است و تصمیم گرفتم مراحل پایانی آن را در این کارگاه آموزشی انجام دهم.

وی افزود: ساخت این مجسمه از اوایل بهمن ماه آغاز شده است و تا دو هفته آینده مدل سازی آن به پایان می‌رسد. پس از آن، مرحله قالب گیری و تولید برای ایجاد اثر نهایی اتفاق می‌افتد.

او که ساخت تندیس‌های جهان پهلوان تختی، اقبال لاهوری و حکیم عمر خیام را در کارنامه اش دارد، درباره وضعیت هنر مجسمه سازی در مشهد بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که شهر مشهد را به ویژه در پانزده سال گذشته در این زمینه برجسته کرده، شروع یا دوباره زنده شدن ساخت مجسمه‌های شهری است. با سفارش آثار، نسلی از مجسمه سازان در مشهد، در پانزده سال گذشته جدی‌تر مجسمه‌های شهری را ساختند و من هم این افتخار را داشتم که جزو آن‌ها باشم. 

مأموریان مشهد را از لحاظ تکنیکی و توجه به ارزش‌های هنری یکی از ظرفیت‌های قوی در ایران دانست و اظهار کرد: بسیاری از شهر‌ها اقدامات مشهد را سرلوحه کارشان قرار دادند. به یمن همین اتفاق، تعداد زیادی از هنرمندان مشهدی توانستند کارهایشان را در سراسر ایران به نمایش بگذارند که به گسترش هنر مجسمه سازی در کل کشور و انگیزه دادن به جوانانی که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، کمک شایانی کرد.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: تلاش برای برگزاری رویداد هفته هنر قابل ستایش است. به طورکلی هر تلاشی که در زمینه برگزاری این رویداد صورت بگیرد، کافی نیست، اما این جریان امکان گفت وگوی مستقیم بین استادان و هنرجویان را فراهم می‌آورد و نوعی تبادل تکنیک و تجربه است و چه خوب که این تبادل اندیشه در محیط دانشگاهی اتفاق افتاد.

پیوند تجربه و هنر در عرصه دانشگاه

چاپ دستی، هنری جدید و پرکاربرد

مهشید زحمتکش، استاد هنر چاپ دانشگاه‌های مشهد، در حاشیه برگزاری این برنامه گفت: ما در این مجموعه کارگاه ها، کار چاپ «لینو» را که یکی از تکنیک‌های چاپ دستی است، انجام می‌دهیم. این هنر حرفه جدیدی به حساب می‌آید. چاپ روی پارچه کاربرد زیادی دارد و بسیار روانه بازار می‌شود، اما همیشه فضای هنر و بازار ما از یکدیگر جداست.

وی افزود: ما به هنرجویان توصیه می‌کنیم به سمت کار‌های نمایشگاهی بروند. تکنیک کارکردن در نمایشگاه با کار در بازار از لحاظ رنگ و متریال متفاوت است و هنرجویانی که کار‌های هنری انجام می‌دهند، می‌توانند با چاپ «سیلک» و حتی «لینو» پیش بروند که نمایشگاه‌های خارجی از این موضوع استقبال می‌کنند.

زحمتکش بیان کرد: هنرمندان می‌توانند به جای رنگ وروغن و آبرنگ اجرایشان را با چاپ پیش ببرند و آن را با تیراژ بالا تولید کنند که از لحاظ فروش هنری برای هنرمند بهتر است و هزینه کمتری برای مخاطبان دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه من چاپ «لینو» را به چهار بخش تقسیم کرده ام، ابراز گفت: چاپ «تک رنگ»، «پازلی»، «مولتی» و «ریزاکشن» که حرفه ای‌ترین و درعین حال سخت‌ترین بخش آن به شمار می‌رود، از شاخه‌های چاپ «لینو» هستند.

زحمتکش با اشاره به اینکه بسیاری از مردم با این هنر آشنایی ندارند، بیان کرد: برگزاری این رویداد‌ها باعث بیشتردیده شدن آثار هنری می‌شود و همیشه برای مردم جذاب است؛ اما متأسفانه در مشهد رویداد‌های کمی در این حوزه داریم و چاپ دستی دیر روی کار آمد. می‌توان گفت این رشته را در ایران نداریم و باید در کنار رشته‌های گرافیک و نقاشی اضافه شود، زیرا چاپ دستی شاخه‌های متنوعی دارد و یک رشته کامل است.

نقش گره و رنگ بر تاروپود پارچه

هستی دهقانی، استاد رشته چاپ دانشگاه، نیز درباره تکنیک کار هنری اش به شهرآرا گفت: تکنیک «باندانا» زیرمجموعه تکنیک «باتیک» در هنر چاپ است. در واقع می‌توان گفت این کار چاپ محسوب نمی‌شود و نوعی رنگ آمیزی پارچه است که با روش‌های گره زدن، پیچاندن و بستن، با رنگ آمیزی کردن برخی نقش‌ها روی آن به وجود می‌آید.

وی میزان پرداختن به این رشته را کم دانست و ادامه داد: هنرمندان زیادی نیستند که به صورت تخصصی این کار را انجام می‌دهند. برگزاری این رویداد به دیده شدن آن کمک زیادی خواهد کرد.
این استاد دانشگاه اذعان کرد: بسیاری با این هنر آشنا نیستند و اصلا اسم آن را نیز نمی‌دانند، زیرا زیاد آموزش داده نمی‌شود. هنرجویان رشته طراحی دوخت شاید قدری با این تکنیک کار کنند، اما سایر رشته‌ها آشنایی چندانی با آن ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->